När tjänsten inte är påbörjad eller slutförd i tid har du rätt att hålla inne med betalning. Det fungerar som ett påtryckningsmedel mot företaget och en säkerhet för dig.
När arbetet är försenat har du rätt att hålla inne betalning även om företaget skickar en faktura.
Så stor del av betalningen kan du hålla inne
Den del av betalningen du håller inne med ska motsvara arbetet som är kvar att göra. Du kan hålla inne en summa som täcker kostnaden för att ta in ett annat företag för att slutföra arbetet.
Ibland är det svårt att veta hur stor summa som är rimlig att hålla inne. Du behöver inte veta exakt, en viss marginal är okej.
Du ska kunna vara säker på att du inte behöver betala mer än överenskommet pris om företaget inte slutför arbetet.
Du kan fråga andra företag inom branschen vad det skulle kosta att göra klart arbetet. Då kan du motivera att summan du håller inne är rimlig.
Meddela företaget att du håller inne med betalning
Meddela företaget skriftligen att du håller inne med betalning och varför. Du kan till exempel skicka ett mejl.
Har du fått en faktura behöver du bestrida (protestera mot) den. Det innebär att du förklarar att du inte kommer att betala och varför. Var tydlig med att det handlar om att arbetet inte är slutförd inom rätt tid och att du håller inne med betalningen som en säkerhet för att arbetet kommer slutföras.